کریستین بیل

بیوگرافی کریستین بیل

 

 

کریستین بیل

کریستین بیل

 

زندگینامه کریستین بیل

کریستین چارلز فیلیپ بیل (به انگلیسی: Christian Charles Philip Bale) ‏(زادهٔ ۳۰ ژانویه ۱۹۷۴) هنرپیشهٔ انگلیسی است.

بیل هنگامی که در ۱۳ سالگی در نقش اول فیلم امپراطوری خورشید استیون اسپیلبرگ بازی کرد، توجهات را به خود جلب کرد. نقش وی در این فیلم پسری انگلیسی بود که در حین جنگ جهانی دوم از پدر و مادرش جدا می‌شود و سپس خود را در اردوگاه نگاهداری ژاپنی پیدا می‌کند. در سال ۲۰۰۰ و با بازی در فیلم روانی آمریکایی در نقش پاتریک بیتمن ستایش منتقدین را برانگیخت. او برای بازی در نقش ترور رزنیک در فیلم ماشین‌کار ۲۸ کیلوگرم وزن کم کرد و با این کار به بازیگر متد معروف شد.

بیل در سه‌گانهٔ بتمن نولان، در نقش بروس وین/بتمن بازی کرد که تحسین منتقدین را نیز در پی داشت. او با بازی در فیلم مبارز، توانست جایزه اسکار و گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به دست بیاورد. در سال ۲۰۱۳، با بازی در فیلم حقه‌بازی آمریکایی توانست دومین نامزدی اسکار و اولین نامزدی اسکار برای نقش اول را به دست آورد.

با لئوناردو دی کاپریو درگرفتن چند نقش رقابت داشته. اول برای نقش جک در تایتانیک که این رقابت را به دی کاپریو باخت و علت اصلی آن این بود که کامرون نمی‌خواست هر دو بازیگر جک و رز انگلیسی باشند. اما در فیلم روانی آمریکایی ابتدا برای نقش انتخاب شد سپس دوباره گفته شد که دی کاپریو این نقش را بازی می‌کند اما سرانجام نقش به بیل رسید.

 

کودکی

کریستین در ۳۰ ژانویه ۱۹۷۴ در هاورفوردوست، پمبروک‌شایر، ولز به دنیا آمد. پدر وی دوید بیل مؤسس شرکت، مدیر اقتصادی و استعدادیاب بود. مادر وی جنی جیمز بازیگر سیرک بود و هر دوی آن‌ها انگلیسی بودند. او خودش اعلام کرده‌است که «من در ولز به دنیا آمده‌ام، ولی انگلیسی هستم». او دوران کودکی‌اش را در ولز، ساری و دورست در انگلستان و پرتغال گذراند. او زمانی به مدرسه بورنموث رفت، ولی در ۱۶ سالگی آن جا را ترک کرد.

والدین وی در ۱۹۹۱ طلاق گرفتند و مادر و خواهرش در بورنموث ماندند و او در حالی که هفده سال داشت، به همراه پدرش به لس‌آنجلس آمد. کریستین از سال ۲۰۰۸ و پس از شکایت خواهرش شارون از او به اتهام ناسزاگویی به وی، با او حرف نزده‌است. اولین نقش کریستین بیل در دنیای بازیگری در تبلیغی برای شرکت تولیدکننده مواد لطیف کننده پارچه لنور در سال ۱۹۸۲ در سن ۸ سالگی بود. وی سال بعد از آن در تبلیغ غلات پک-من به عنوان بچه‌ای که ستاره راک اند رول بود بازی کرد.او نخستین نقش روی صحنه‌اش را در نرد و در مقابل روآن اتکینسون بازی کرد.
حرفه بازیگری
۱۹۹۸–۱۹۸۶

بیل برای اولین بار در فیلم آناستازیا: راز آنا در سال ۱۹۸۶ جلوی دوربین رفت. در ادامه در مینی‌سریال قلب کشور و فیلم میو در سرزمین دوردست بازی کرد، که در دومی با کریستوفر لی و نیک پاکارد همبازی شد.

بازی او در امپراتوری خورشید ساختهٔ استیون اسپیلبرگ، مورد توجه و تحسین بسیاری قرار گرفت و جایزهٔ «بهترین بازیگر نوجوان» را از هیئت ملی بازبینی فیلم را دریافت کرد. توجه بیش از حد رسانه‌ها و هم‌کلاسی‌هایش، او را به فکر کنار گذاشتن بازیگری انداخت تا این که در سال ۱۹۸۹، کنت برانا او را برای بازی در فیلم هنری پنجم قانع کرد. در سال ۱۹۹۰، او در فیلم جزیره گنج در مقابل چارلتون هستون بازی کرد، فیلمی که اقتباسی از کتاب جزیره گنج نوشتهٔ رابرت لویی استیونسن بود.

در سال ۱۹۹۲، در فیلم روزنامه‌فروشان محصول دیزنی بازی کرد و در سال ۱۹۹۳ در فیلمی در رابطه نوجوانانی که در زمان آلمان نازی به صورت غیرقانونی به موسیقی جاز گوش می‌کردند، به نام پسران سویینگ بازی کرد. وینونا رایدر بیل را برای بازی در فیلم زنان کوچک به گیلیان آرمسترانگ پیشنهاد کرد. بیل در پویانمایی پوکاهانتس (۱۹۹۵) به جای شخصیت توماس صحبت کرد و در سال ۱۹۹۷ در فیلم معدن طلای مخملی در نقش آرتور استوارت بازی کرد. در سال ۱۹۹۹، وی در کنار کوین کلاین، میشل فایفر، استنلی توچی و روپرت اورت در فیلم رؤیای شب نیمه تابستان که اقتباسی از نمایش‌نامه‌ای از ویلیام شکسپیر به همین نام بود، به ایفای نقش پرداخت.
۲۰۰۱–۱۹۹۹

در سال ۱۹۹۹، بیل در نقش قاتل زنجیره‌ای به نام پاتریک بیتمن در فیلم روانی آمریکایی که از روی رمان جنجالی برت ایستون الیز ساخته شده است، بازی کرد. ابتدا قرار بود تا لئوناردو دی‌کاپریو در این نقش بازی کند، اما به علت کار بر روی پروژه‌های دیگر انصراف داد و بیل نقش اصلی فیلم را گرفت. او با تحقیق در مورد شخصیت رمان و تمرین‌های ورزشی برای آمادگی بدنش، خودش را برای این نقش آماده کرد.
روانی آمریکایی در ۱۴ آوریل ۲۰۰۰ در سینماها اکران شد. بیل بعدها به یک نقش‌آفرینی کوتاه در نقش بیتمن، در فیلمی که اقتباس دیگری از کارهای ایستون الیز بود، نزدیک شد، اما آن را رد کرد، زیرا معتقد بود که تعریف ماری هرون از شخصیت بیتمن، تعریف خاصی است و هیچ‌کس جز او نمی‌تواند این کار را انجام بدهد. در سال ۲۰۰۰، بیل در نقش یک قاتل ثروتمند در فیلم شفت بازی کرد.
۲۰۰۴–۲۰۰۲

در سال ۲۰۰۲، بیل در سه فیلم بازی کرد. لورل کنیون (۲۰۰۲) با واکنش تحسین‌آمیز منتقدین روبرو شد.بیل در فیلم سلطنت آتش (۲۰۰۲) با متیو مک‌کاناهی هم‌بازی شد. تعادل فیلم سوم بیل در سال ۲۰۰۲ بود. در سال ۲۰۰۴، بیل در نقش ترور رزنیک در فیلم ماشین‌کار فیلم بازی کرد. او برای بازی در این نقش حدود ۲۷ کیلوگرم وزن کم کرد و توجه بسیاری را به خود جلب کرد. در پایان فیلم‌برداری بیل تنها ۵۴ کیلوگرم وزن داشت بیل را برای این کار با نقش‌آفرینی رابرت دنیرو در فیلم گاو خشمگین در سال ۱۹۸۰ مقایسه کرده‌اند. ماشین‌کار فیلم کم‌بودجه‌ای بود و تنها ۵ میلیون دلار هزینه داشت. با انتشار این فیلم در آمریکا، منتقدین نظرات مثبتی نسبت به آن ارائه کردند.

کریستین بیل

کریستین بیل

نقش بتمن

گزارش شده بود که بیل پیش از این برای بازی در نقش رابین در فیلم‌های بتمن برای همیشه  و بتمن و رابین (۱۹۹۷) تست داده بوده، ولی آن نقش را به کریس اودانل واگذار کرده. بیل در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۰۸ این شایعه را رد کرد. در سال ۲۰۰۴، بیل بعد از تمام کردن ماشین‌کار به عنوان بازیگر نقش اصلی فیلم بتمن آغاز می‌کند یعنی بروس وین، به کارگردانی کریستوفر نولان انتخاب شد. نزدیک‌ترین رقیب او برای گرفتن این نقش جیک جیلنهال بود.

او به خاطر آمادگی برای فیلم The Machinist بیش از ۲۷ کیلوگرم وزن کم کرد. با این کار، وزن این بازیگر ۱۸۳ سانتی به ۵۴ کیلوگرم رسید. او در طی سه ماه رژیم سیب و قهوه داشت. این در حالی است که وزن ایده‌آل برای مردی با قد و سن او بین ۶۳ تا ۷۲ کیلوگرم است. پس از آن، بیل شش ماه فرصت داشت تا وزن از دست داده‌اش را بازگرداند و برای نقش بتمن در Batman Begins ماهیچه پرورش دهد. بیل که تازه فیلم ماشین‌کار را به پایان رسانده بود، به شدت لاغر بود و به اضافه کردن وزن و عضلانی کردن بدنش نیاز داشت. او با کمک مربی شخصی‌اش، در عرض شش ماه ۴۵ کیلوگرم وزن (از ۵۴ به ۱۰۰ کیلوگرم) اضافه کرد. بعداً نولان به او گفت که زیادی وزن اضافه کرده و پیش از شروع فیلمبرداری ۹ کیلو وزن کم کرد.
مشت زن ۲۰۱۰

برای این فیلم که نقش یک بوکسور سابق و معتاد را بازی می‌کرد ۲۷ کیلوگرم وزن خود را مجدداً کاهش داد. وی برای این فیلم موفق به کسب جایزه اسکار بهترین نقش مکمل مرد شد.
اخاذی آمریکایی ۲۰۱۳

بیل برای این نقش ۲۰ کیلوگرم وزن اضافه کردو همچنین سر خود را تراشید؛ ولی این اضافه وزن بدون هیچ ورزشی صورت گرفته و اندام کلی «بیل» را به مردی میانسال با شکمی بزرگ و تاس تبدیل کرده است. برعکس آنچه در «شوالیه تاریکی» به چشم می‌خورد. او در مصاحبه با مجله «پیپل» گفته: رژیم غذایی خاصی برای نقش مأمور اف‌بی‌آی فیلم «اخاذی آمریکایی» نداشتم و هر چه دستم می‌آمد می خوردم. البته «پیراشکی» عمده‌ترین آنها بود.

او می‌افزاید: باید طوری اضافه وزن می‌گرفتم که شکمم از بقیه قسمت‌های بدنم بزرگتر شود تا کمربند زیر آن جای بگیرد. چرا برای برخی سکانسها مهم به نظر می‌رسید.
انزو فراری

بیل قرار بود در نقش انزو فراری در فیلم «فراری» به کارگردانی مایکل من بازی کند که از این کار انصراف داد. او اعلام کرد که قادر به بالا بردن وزن خود تا بهار ۲۰۱۶ به دلیل لطمه به سلامتی اش نیست.
زندگی شخصی

بیل در ۲۹ ژانویه ۲۰۰۰، با سیبی بلازیک (متولد ۱۹۷۰) مدل سابق، چهره‌پرداز و دستیار شخصی وینونا رایدر ازدواج کرد. این زوج دارای یک دختر به نام املاین هستند که در ۲۷ مارس ۲۰۰۵ به دنیا آمد. در مارس ۲۰۱۴ تأیید شد که همسر وی، باردار است و فرزند دوم او یک پسر به نام جوزف در سال ۲۰۱۵ متولد شد. از ۱۹۹۲، بیل در لس‌آنجلس زندگی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید :

پست های مرتبط :