tom-hanks-1

بیوگرافی تام هنکس

tom-hanksزندگینامه تام هنکس

توماس جفری هَنکس (به انگلیسی: Thomas Jeffrey Hanks) هنرپیشه، کمدین، کارگردان، دوبلور و نویسندهٔ آمریکایی است. وی بازیگر فیلم‌های مشهوری همچون فارست گامپ، آپولو ۱۳، نجات سرباز رایان، مسیر سبز، دورافتاده، رمز داوینچی و کاپیتان فیلیپس است. همچنین صدای او در مجموعه انیمیشن‌های داستان اسباب‌بازی استفاده شده است.

هنکس در طول سال‌های فعالیت خود تا به امروز نامزد دریافت و برنده چندین جایزه بزرگ بین‌المللی شده که از این جمله می‌توان به یک گولدن گلوب، اسکار، جایزه انجمن بازیگران فیلم و جایزه انتخاب مردمی بخاطر نقش‌آفرینی‌اش در فیلم فارست گامپ اشاره نمود.

همکاری تام هنکس با کارگردان مشهور آمریکایی، استیون اسپیلبرگ نیز بسیار قابل توجه است. این دو در فیلم‌های برتری همچون نجات سرباز رایان، اگه می‌تونی منو بگیر، ترمینال و سریال کوتاه باند برادران در کنار هم حضور داشته‌اند.

تا سال ۲۰۱۲، فروش فیلم‌های تام هنکس در آمریکا به مبلغی بالغ بر ۴٫۲ میلیارد دلار و فروش فیلم‌هایش در نقاط دیگر جهان به رقمی بالغ بر ۸٫۵ میلیارد دلار رسیده است که با این مجموع وی یکی از بزرگ‌ترین بازیگران پردرآمد برای فیلم‌ها در هالیوود حساب می‌شود.

 

دوران کودکی

تام هنکس زاده شهر کنکورد در ایالت کالیفرنیا است. پدرش اموس مافورد هنکس، آشپز دوره‌گرد و مادرش جنت مریلین، در بیمارستان کار می‌کرد. اصل و نسب مادر تام پرتغالی است. اما پدربزرگ و مادربزرگ وی از طرف پدری جزء مهاجران بریتانیایی هستند. پدر مادر تام در سال ۱۹۶۰ از یکدیگر جدا شدند. سه فرزند بزرگ خانواده به نام‌های سندرا (در حال حاضر: نویسنده)، لری (استاد دانشگاه در ایلینوی) و تام به همراه پدرشان زندگی را ادامه دادند. در حالی که کوچکترین برادر آنها، جیم (در حال حاضر: بازیگر و فیلم‌ساز) به دنبال مادرش رفت.

تام هنکس مسیحی انجیلی بوده و در دوران مدرسه در میان دانش‌آموزان و معلمین دانش‌آموز محبوبی نبوده است. وی بعدها طی مصاحبه‌ای با مجله رولینگ استون گفت که در آن دوران به شدت خجالتی بوده است. ولی خود را کودکی خوب و مسئولیت پذیر توصیف کرد.
در سال ۱۹۶۵ پدر تام مجدداً ازدواج کرد. وی از همسر دومش که از نسب چینی بود سه فرزند داشت که دو تن آنها به همراه تام زندگی می‌کردند.

در دوران دانشجویی، تام هنکس رشته تئاتر را انتخاب کرد. وی در ابتدا در کالج چابوت شروع به مطالعه کرد که دو سال بعد به دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در سکرمنتو انتقالی گرفت. تام هنکس در سال ۱۹۸۶ طی مصاحبه‌ای با مجله نیویورک گفت که کلاس‌های نمایشی بهترین جا برای شخصی است که دنبال ایجاد سر و صدای زیاد و خودنمایی است… من وقت زیادی را برای رفتن به نمایش‌ها گذاشتم.

در طول سال‌های درس‌خواندن در رشته تئاتر، تام با وینست دولینگ آشنا می‌شود. وینست دولینگ از مسئولین یکی از تئاترها بود و به پیشنهاد وی، تام به عنوان کارآموز به آنجا می‌رود. دوره کارآموزی تام ۳ سال به درازا می‌کشد و تام با تمامی قسمت‌های تئاتر شامل تهیه کنندگی، نور، طراحی صحنه و … آشنا می‌شود که در نهایت نیز تصمیم به ترک تحصیل از دانشگاه می‌گیرد. در همین دوره بود (حدود سال ۱۹۷۸) که تام بخاطر بازی در یکی از همین نمایش‌ها موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر شد.

tom-hanks-1

در سال ۱۹۷۹ تام به نیویورک نقل مکان می‌کند. وی در آنجا در فیلم او می‌داند تنها هستی محصول ۱۹۸۰ نقش‌آفرینی می‌کند. همچنین نقشی در فیلم تلویزیونی معماها و هیولاها نیز به وی داده می‌شود. در اوایل ۱۹۷۹ یکی از نقش‌های کلیدی فیلم ماندرک به کارگردانی دنیل سثرن را نیز بازی می‌کند. سال بعد تام یکی از نقش‌های کلیدی را در سریال کمدی دوستان صمیمی (Bosom Buddies) بازی می‌کند. این سریال محصول شبکه ان‌بی‌سی بود. سپس تام به لس‌آنجلس می‌رود. در آنجا به همراه پیتر اسکولاری نمایش مرا بخندان را بازی می‌کنند. در میان آثار اولیه وی، مجموعه تلویزیونی دوستان صمیمی با اینکه در سطح بالایی قرار نداشت ولی نظر منتقدان بسیاری را به خود جلب کرد. نقش‌آفرینی‌های جذاب تام در مجموعه‌های قبلی‌اش ران هاوارد، کارگردان هالیوود، که در آن زمان در حال کار روی فیلمش بود را مجاب کرد که از تام برای حضور در فیلمش دعوت کند. در ابتدا قرار بود تام نقش بازیگر اصلی داستان را داشته باشد که این نقش به بازیگر دیگری داده شد و نهایتاً تام موفق شد نقش اصلی داستان را بازی کند. این فیلم موفق شد فروش خیلی خوبی را در باکس‌آفیس داشته باشد و فروشش به مبلغ ۶۹ میلیون دلار رسید.
دوران موفقیت و شکست

بازی در فیلم هیچ چیز مشترک(محصول ۱۹۸۶) به همگان ثابت کرد که تام هنکس قابلیت ایفای نقش‌های بسیار جدی را نیز دارد. تام با ایفای نقش در فیلم بزرگ همچنین موفقیت بسیاری برای خود کسب کرد. بعد از آن به سراغ بازی در فیلم پانچ‌لاین رفت که در آن نیز به خوبی نقش آفرینی کرد. بعد از این دوره بود که تام هنکس با شکست‌هایی در دوران فعالیتش روبه‌رو شد. فقط فیلم ترنر و هوک بود که کمی موفق شد.
ورود به نقش‌های درام

فیلم لیگ خودشام محصول ۱۹۹۲ تام را مجدداً به اوج برد. در این دوره بود که تام اظهار کرد نقش‌آفرینی‌های اولیه‌اش خوب نبوده‌اند و اکنون او پیشرفت کرده است. در سال ۱۹۹۴ تام در فیلم مشهورش، فارست گامپ نقش‌آفرینی کرد. تام چندی بعد در مورد این فیلم اظهار کرد که وقتی فیلمنامه فیلم را خواند، فیلم بزرگ و موفقی را دیده که مخاطب آن را دیده و احساس خواهد کرد.
بخاطر بازی در این فیلم تام هنکس موفق به دریافت یک جایزه اسکار برای بهترین بازیگر، یک جایزه گلدن گلوب، جایزه انجمن بازیگران فیلم و جایزه انتخاب مردم شد.

فیلم بعدی تام آپولو ۱۳ محصول ۱۹۹۵ بود. در این فیلم تام نقش جیم لول، فرمانده و فضانورد را بازی کرده است. این فیلم بسیار مورد توجه مخاطبان و منتقدیم سینما قرار گرفت و از همه نظرها تحسین شد. این فیلم همچنین نامزد دریافت ۹ جایزه اسکار شد که در این بین موفق به دریافت ۲ جایزه شد.در ادامه نقش‌آفرینی‌هایش در فیلم‌های مشهور، تام در انیمیشن شرکت پیکسار به نام داستان اسباب‌بازی صداپیشگی کرد. او در این فیلم صدای وودی، شخصیت کلانتر و کابوی داستان را بر عهده دارد.
سال ۱۹۹۶ تاکنون: بازیگری، کارگردانی و تهیه کنندگی

اولین فیلمی که خود تام هنکس کارگردانی آن را بر عهده داست اونی که انجام می‌دی نام داشت. این فیلم محصول ۱۹۹۶ است که داستان یک گروه موسیقی را روایت می‌کند.

تام هنکس همچنین تهیه کنندگی، نویسندگی و کارگردانی سریال کوتاه از زمین به ماه را نیز بر عهده داشت. این سریال کوتاه محصول شبکه اچ‌بی‌او است. این سریال که برنده جایزه امی نیز شده یکی از پرخرج‌تری مجموعه‌هایی بود که تا آن زمان برای تلویزیون ساخته شده بود.

پروژه بعدی تام، محصول همکاری او با استیون اسپیلبرگ، فیلمی به نام نجات سرباز رایان بود. داستان فیلم جستجو به دنبال یک سرباز در میدان جنگی فرانسه بود. این فیلم یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های تام هنکس محسوب می‌شود و نظر بسیاری از مخاطبین و منتقدین را به خود جلب کرد. همچنین این فیلم ملقب به بهترین فیلم جنگی‌ای که تا به روز ساخته شده شد و استیون اسپیلبرگ نیز جایزه اسکار کارگردانی را از آن خود کرد.

پروژه بعدی وی نیز فیلم نامه داری بود که با مگ رایان در این فیلم هم‌بازی بود.

در سال ۱۹۹۹ تام با پروژه مسیر سبز شروع به همکاری کرد. همچنین قسمت دوم داستان اسباب‌بازی‌ها را نیز صداگذاری کرد. سال بعد نیز بخاطر بازی در فیلم دورافتاده موفق به دریافت یک گولدن گلوب و نامزدی دریافت جایزه اسکار شد. همچنین در سال ۲۰۰۱ تام به تیم کارگردانی سریال کوتاه باند برادران پیوست و مشغول به کارگردانی شد.

فیلم بعدی تام نتیجه همکاری وی با سم مندز بود. نام این فیلم جاده‌ای به‌سوی تباهی بود که تام نقش منفی داستان که یک آدم‌کش فراری بود را داشت. در فیلم بعدی تام هنکس مجدداً همکاری‌ای با اسپیلبرگ در فیلم اگه می‌تونی منو بگیر داشت. در این فیلم بازیگران مشهور دیگری همچون لئوناردو دی‌کاپریو نیز به ایفای نقش پرداخته‌اند. در همان سال تام هنکس به همراه همسرش، ریتا ویلسون فیلم ازدواج بزرگ یونانی من را ساختند. در اوت ۲۰۰۷ تام به همراه همسرش و چندی از دست‌اندرکاران فیلم علیه شرکت گولد سیرکل فیلمز شکایت کردند و علت شکایت نیز سهم شرکت از سود فروش فیلم بود.

در سال ۲۰۰۴ تام در فیلم برادران کوئن به نام قاتلین پیرزن شرکت کرد. فیلم بعدیش همکاری مجدد وی با اسپیلبرگ، ترمینال بود. همچنین در نتیجه همکاری با رابرت زمکیس فیلم قطار سریع‌السیر قطبی را ساخت که یک فیلم خانوادگی بود.

در سال ۲۰۰۶ تام در فیلم پرفروش رمز داوینچی نقش‌آفرینی کرد. این فیلم که در ماه می ۲۰۰۶ عرضه شد فروشی بالغ بر ۷۵۰ میلیون دلار را در سرتاسر جهان تجربه کرد. فیلم بعدی وی نیز مستندی به نام جنگ به کارگردانی کن برنز بود. چندی بعد وی در فیلم سیمپسون‌ها نیز ظاهر شد و نقش خودش را بازی کرد.

در سال ۲۰۰۷ تام هنکس در فیلم جنگ‌های چارلی ویلسون بازی کرد. وی در این فیلم نقش چارلی ویلسون، سناتور دموکرات ایالت تگزاس را بازی کرد. فیلم در دسامبر ۲۰۰۷ به نمایش در آمد و تام هنکس بخاطر بازی در این فیلم نامزد دریافت جایزه گولدن گلوب شد.

در سال ۲۰۰۹ فیلم فرشتگان و شیاطین با بازی تام هنکس به روی صحنه رفت. این فیلم بر اساس داستانی با همین نام و به قلم دن براون ساخته شده بود. با نمایش این فیلم مشخص شد که تام یکی از بیشترین حقوق‌ها را در بین بازیگران هالیوودی دریافت می‌کند. در همین روز نیز وی برای دهمین بار در ساتردی نایت لایو ظاهر شد.

تام تهیه کنندگی فیلم جایی که چیزهای خشن هستند که یک فیلم برای کودکان بود را بر عهده داشت. همچنین در سال ۲۰۱۰ مجدداً از تام برای صداگذاری انیمیشن داستان اسباب‌بازی ۳ دعوت شد.

در سال ۲۰۱۱ تام فیلم لری کرون را کاگردانی کرد که در این فیلم در کنار جولیا رابرتز به ایفای نقش پرداخته است. این فیلم نتوانست موفقیت زیادی کسب کند و انتقادات بسیاری نیز به آن شد. در همین سال بود که در فیلم فوق‌العاده بلند و بیش از حد نزدیک نیز به ایفای نقش پرداخت.

از جدیدترین فیلم‌های تام می‌توان به کاپیتان فیلیپس اشاره نمود که داستان واقعی یک گروگانگیری را روایت می‌کند. همچنین فیلم نجات آقای بنکس که در آن تام با بازیگرانی همچون اما تامسون و کالین فارل هم‌بازی شد. در این فیلم تام نقش والت دیزنی را بازی می‌کند. گفتنی است که تام اولین بازیگری است که شخصیت والت دیزنی را بازی کرده است.

تا سال ۲۰۱۲، فروش فیلم‌های تام هنکس در آمریکا به مبلغی بالغ بر ۴٫۲ میلیارد دلار و فروش فیلم‌هایش در نقاط دیگر جهان به رقمی بالغ بر ۸٫۵ میلیارد دلار رسیده است که با این مجموع وی یکی از بزرگ‌ترین بازیگران پردرآمد برای فیلم‌ها در هالیوود حساب می‌شود.
زندگی شخصی
تام هنکس و همسرش ریتا ویلسون در اسکار سال ۱۹۸۹

تام هنکس در ابتدا با سامانتا لوییس ازدواج نمود (۱۹۷۸ تا ۱۹۸۷) در زمانی که این دو از هم جدا شدند، ۲ فرزند به نام‌های کالین (متولد ۱۹۷۷) و الیزابت (متولد ۱۹۸۲)داشتند.

در سال ۱۹۸۸ هنکس با ریتا ویلسون ازدواج می‌کند. این دو پیش‌تر در سر صحنه فیلم‌برداری دوستان صمیمی با یکدیگر آشنا شده بودند اما کمی بعد رابطه‌ای عاشقانه میان آنها شکل می‌گیرد. این زوج دو فرزند پسر نیز دارند. چستر (متولد ۱۹۹۰) و ترومن (متولد ۱۹۹۵). تام هنکس یکی از معدود بازیگرانی است که به همسر خود وفادار مانده است.وی همچنین در لیست محبوب ترین ترین ستاره های سرشناس آمریکا قرار دارد

هنکس برای اولین بار و زمانی که پسرش کالین (از ازدواج اولش) بچه‌دار شد، پدربزرگ نیز شد. نام نوه‌اش اولیویا است که در سال ۲۰۱۱ به دنیا امد. نوه دومش نیز به نام شارلوت در سال ۲۰۱۳ به دنیا آمد.

تام هنکس همچنین طبق گفته‌های خودش مبتلا به دیابت نوع دو است.

تام هنکس یک مسیحی است. او در مورد زمانی که به کلیسا می‌رود می‌گوید: باید بگویم که وقتی به کلیسا میروم( که همیشه میروم)، عمیقاً در مورد این راز فکر می‌کنم که چرا؟ چرا مردم آن چیزی هستند که هم اکنون هستند؟ چرا اتفاقهای بد برای آدمهای خوب می اُفتد و چرا اتفاقهای خوب برای آدمهای بد اتفاق می‌افتد؟ و من فکر میکنم که راز این موضوع تقریبا” در تئوری وحدت بشریت است.

دیگر فعالیت‌ها

تام هنکس از حامیان چند پروژه ناسا است. طبق گفته‌های خودش در اصل دوست داشت فضانورد شود، اما ریاضی بلد نبود! هنکس از اعضای انجمن نجوم ملی آمریکا نیز است.
در ژوئن ۲۰۰۶ تام هنکس مفتخر به دریافت نشان افتخاری عضویت در یگان رنجر ارتش آمریکا شد. این نشان بخاطر بازی زیبای وی در نقش کاپیتان در فیلم نجات سرباز رایان به وی اعطا شد. تا پیش از این هیچ‌کسی موفق به دریافت این نشان نشده بود.

 

جوایز

    ۲۰۰۱ – نامزد اسکار بازیگر نقش اول مرد برای فیلم دورافتاده
    ۲۰۰۰- کاندیدای بفتای بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم دورافتاده در سال ۲۰۰۰
    ۱۹۹۹ – نامزد اسکار بازیگر نقش اول مرد برای فیلم نجات سرجوخه رایان
    ۱۹۹۹ – نامزد بفتای بازیگر نقش اول مرد برای فیلم نجات سرجوخه رایان
    ۱۹۹۴ – برندهٔ اسکار بازیگر نقش اول مرد برای فیلم فارست گامپ
    ۱۹۹۳ – برندهٔ اسکار بازیگر نقش اول مرد برای فیلم فیلادلفیا
    ۱۹۸۹ – نامزد اسکار بازیگر نقش اول مرد برای فیلم بزرگ
    ۱۹۹۴ – برندهٔ خرس نقره‌ای جشنواره برلین برای فیلم فیلادلفیا
    ۱۹۹۴ – کاندیدای بفتای بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم فارست گامپ

دیدگاهتان را بنویسید :

پست های مرتبط :