رفع توقیف فیلم خانه پدری

بازگشت سه باره فیلم خانه پدری به قطار اکران پس از رفع توقیف مجدد!

«خانه پدری» رفع توقیف شد ، دلیل توقیف ها و رفع توقیف های مکرر آن!!
همه چیز درباره فیلم جنجالی خانه پدری و داستان تابوشکن آن!

امروز (۲۲ آبان) معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در خبری از سر گیری اکران فیلم «خانه پدری» را به استحضار همگان رسانید. و در ادامه گفت: همینک نامه دادستانی تهران پیرامون رفع توقیف این فیلم به دست ما رسید.

سید محمد مهدی طباطبایی‌ نژاد پس از تشکر از همکاری قوه قضائیه در خصوص رفع توقیف فیلم «خانه پدری» گفت: بدون شک این تدبیر ایشان و همکاری‌های مسوولان قوه قضاییه در اجرای آن به انسجام و همدلی جامعه سینمایی کشور کمک می‌کند.

وی همچنین ضمن این که سخن که نمایش «خانه پدری» همانند پیش تر با محدودیت در رده‌ بندی سنّی +۱۵ و همچنین محدودیت سالن نمایش از همین امشب ۲۲ ابان ۹۸ دوباره آفاز می شود اظهار نظر کرد: سامانه خرید بلیت این فیلم نیز از ساعاتی دیگر دوباره برای علاقمندان به سینما و این فیلم فعال می شود.

رفع توقیف فیلم خانه پدری

داستان پر تکرار توقیف های خانه پدری

اولین توقیف: ۵ دی ۹۳

این فیلم در روزهای چهارم و پنجم دی ماه ۱۳۹۳ در گروه هنر و تجربه در پردیس سینمایی کورش به نمایش درآمد ولی پس از آن از پرده پایین کشیده شد.

توقیف مجدد!! / ۶ آبان ۹۸

خانه پدری برای دومین بار از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران توقیف شد. دلیل این اتفاق “بازتاب بسیار منفی و گسترده‌ای در اذهان جامعه، توهین به اعتقادات مذهبی جامعه ایران و ترویج خشونت علیه زنان و زیر سوال بردن سنن، رسوم و فرهنگ ناب ایرانی-اسلامی و ارائه تصویر وارونه و کذب از خانواده ایرانی” عنوان شده است.

دلیل این توقیف ها چیست؟

دلیل این توقیف ها از سویی باید در داستان فیلم و از سوی دیگر تاب و تحمل کسانی که در این زمینه دخیل هستند جستجو کرد. جدای از این که فیلم سکانس هایی حاوی خشونت زیاد داشته باشد یا نه، فیلم خانه پدری راوی یک آسیب اجتماعی بسیار جدی و خطرناک نیز است. داستان درباره دخترکشی به وسیله پدر ها و برادرهای خانه و قتل های ناموسی که ۷۰ سال قبل رخ داده ولی به گواه اخبار همین چند سال اخیر این ماجراها و این قتل ها هنوز که هنوز است گریبان گیر جامعه هستند.

توقیف فیلم خانه پدری

رفع توقیف فیلم خانه پدری برای سومین بار

 

با یک جستجوی سطحی در اخبار حوادث بین سال های ۸۰ تا ۹۸ متوجه می شویم که حداقل نزدیک به ۳۰ مورد قتل ناموسی داشته‌ایم چرا که این شمار تنها شامل مواردی ست که رسانه‌ای شده‌اند. از بین این ۳۰ مورد هم، شش قتل مربوط به سال ۹۸ بوده است. در حقیقت در حد فاصل این ۱۸ سال اخیر بیش از ۳۲ دختر، زن و کودک به دلیل اختلافات و سوء‌ظن‌ها به دست پدر و برادرانشان کشته شده اند.

 

حال سوالی که پیش می آید، آیا برای جامعه ای که تا این حد درگیر یک چنین معظل کشنده و خطرناکی است، پرداختن به فیلم هایی از این دست، ترویج خشونت است؟ یا بیننده را به تفکر و اصلاح خود دعوت می کند و به نوعی عامل پیشگری دارد؟ پاسخ این پرسش را به مخاطبین واگذار می کنیم! 

 

موضوع اصلی فیلم خانه پدری چیست؟

فیلم داستان خانواده‌ای است که ۹۰ سال قبل دخترشان را به خاطر مسایل ناموسی می‌کشند و جسدش را در زیرزمین چال و پنهان می‌کنند. حضور سنگین‌ این جنایت، سرنوشت خانواده را تا چند نسل تحت تاثیر قرار می‌دهد که‌ در خانه‌ای نوسازی شده بر قتلگاه زندگی می‌کنند. قصه‌ای تمثیلی که از جهل و تعصب و سنت پنهان کردن نتایج جهالت و‌تبعاتش در این دیار حکایت دارد.

تاریخ نشان داده هیچ نیروی متعصبی نتوانسته اثر هنری آفریده شده را برای همیشه مدفون و از دسترس مخاطبان دور نگه دارد از مرشد و مارگاریتای بولگاکف تا پرتقال کوکی کوبریک. خانه پدری هم مستثنی نخواهد بود.

بیانیه کانون کارگردانان پس از رفع توقیف «خانه پدری»

به امید اکران همه فیلم‌هایی که بنا به مصلحتی پوچ توقیف شده‌اند

کانون کارگردانان سینمای ایران اکران دوباره فیلم «خانه پدری» را به سینمای ایران تبریک می گوید.این کانون که تلاش برای رفع توقیف این فیلم را وظیفه صنفی خود می‌دانست از همان ابتدای توقف اکران «خانه پدری» به دور از جنجال، اقدامات لازم صنفی را برای حل مشکل به وجود آمده به کار بست و با افتخار تمام همراه فیلمساز برجسته کشورمان کیانوش عیاری بود.
بدون شک نمایش مجدد «خانه پدری» دستاورد بزرگی برای سینمای ایران است، چرا که توقیف هر فیلم سینمایی به معنای جنایتی فرهنگی است.
امیدواریم به زودی شاهد نمایش تک تک فیلم هایی باشیم که هر کدام بنا به مصلحتی پوچ توقیف شده‌اند.

توقیف فیلم خانه پدری

دانلود فیلم خانه پدری

دیدگاهتان را بنویسید :

پست های مرتبط :